plan
Årskurs 7-8: Samhällskunskap
Moment: Beslutsfattande och politiska idéer samt information och kommunikation
Inför varje nytt moment (centralt innehåll):
Eleverna informeras om det (aktuella) centrala innehållet
Eleverna informeras om betygskriterierna
Vi tar reda på elevernas förförståelse
Eleverna ges (viss) möjlighet till inflytande över arbetssätt och examinationsformer
När ett moment är avslutat deltar eleverna i en enkätundersökning där de reflekterar över undervisningen samt sin egen insats.
Vecka |
Centralt innehåll |
Arbetssätt |
36 |
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. - Sveriges grundlagar. |
Vad är politik och Sveriges grundlagar? - Introduktion: om det centrala innehållet samt betygskriterierna. - Elevernas förförståelse - Arbetssätt - Examinationsformer - Utdelning av arbetsböcker - Arbetsbok: s.130-136 - Frågor: s. 149 |
36 |
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. |
Politiska ideologier Arbetsbok: s.137-144 - Frågor: s. 149 |
36 |
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. |
Från ideologi till parti - Arbetsbok: s. 144-148 - Frågor: s. 149 - Uppgift: Hänt i veckan |
37 |
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. |
De olika partierna - Stencil/Film/diskussion |
37 |
- Politiska ideologier och hur skiljelinjerna i det svenska partiväsendet har utvecklats. |
De olika partierna - Stencil/film/diskussion |
37 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Kommuner Introduktion: Om det centrala innehållet samt betygskriterierna. Arbetsbok: s. 150-154 Frågor: s.159 Uppgift: Hänt i veckan |
38 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Kommuner och landsting Arbetsbok: s.155-159 Frågor: s. 159 Film: Om kommuner och landsting |
38 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Riksdagen Arbetsbok: s.160-165 Frågor: s. 165 Film: Om riksdagen |
38 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Regeringen Arbetsbok: s. 166-170 Frågor: s. 179 Uppgift: Hänt i veckan |
39 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Regeringen Arbetsbok: s.171-174 Frågor: s.179 Film: Om regeringen |
39 |
- Sverige politiska system med Eu, riksdag, regering, landsting och kommuner. Var olika beslut fattas och hur de påverkar individer, grupper och samhället i stort. |
Europeiska unionen Arbetsbok: s.175-178 Frågor: s.179 Film: om Europeiska unionen |
39 |
Några olika stats- och styrelseskick i världen. |
Olika sätt att styra ett samhälle på Introduktion: Om det centrala innehållet och betygskriterierna. Arbetsbok: s. 110-115 Frågor: s. 121 Uppgift: Hänt i veckan |
40 |
Några olika stats- och styrelseskick i världen. |
Olika sätt att styra ett samhälle på Arbetsbok: s. 116-120 Frågor: s. 121 |
40 |
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. Folkrätten i väpnade konflikter. |
Konflikter och folkrätten Introduktion: Om det centrala innehållet och betygskriterierna. Arbetsbok: s. 308-312 Frågor: s. 319 |
40 |
Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. Folkrätten i väpnade konflikter. |
Säkerhetspolitik och terrorism Arbetsbok: s. 313-318 Frågor: s. 319 Uppgift: Hänt i veckan |
41 |
FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag. |
Förenta nationerna Arbetsbok: s.298-300, 324-326 Frågor: Stencil |
41 |
Aktuella samhällsfrågor och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag. |
Film: Om konflikter i världen Film: Om FN |
41 |
Individers och gruppers möjlighet att påverka beslut och samhällsutveckling, samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut. |
Alla kan påverka Introduktion: Om det centrala innehållet och betygskriterierna. Arbetsbok: s.122-123 Frågor: s.129 Uppgift: Hänt i veckan |
42 |
Individers och gruppers möjlighet att påverka beslut och samhällsutveckling, samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut. |
Folkrörelser och demonstrationer Arbetsbok: s.124-128 Frågor: s. 129 |
42 |
Olika slags medier, deras uppbyggnad och innehåll, t.ex dagstidningars olika delar. Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs, t.ex utifrån kön och etnicitet. |
Massmedier Introduktion: Om det centrala innehållet och betygskriterierna. Arbetsbok: s.202-207 Frågor: s.215 |
42 |
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer. |
Massmedier är viktiga för demokratin Introduktion: Om det centrala innehållet och betygskriterierna. Arbetsbok: s. 218-221 Frågor: s.227 Uppgift: Hänt i veckan |
43 |
Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer. |
Massmedier påverkar Arbetsbok: s.222-226 Frågor: s.227 |
43 |
Möjligheter och risker förknippade med internet och kommunikation via elektroniska medier |
Den digitala världen Introduktion: om det centrala innehållet och betygskriterierna. Film: Om riskerna med den “digitala världen”. |
43 |
Arbetssätt:
Litteratur (Textbok, arbetsbok)
Dator- och internetanvädning
Stenciler
Gruppuppgifter
Diskussionsuppgifter
Alternativa läromedel
Film
Examinationsformer:
Skriftligt prov (flera mindre prov eller några större)
Muntlig redogörelse
Inlämningsuppgift