Massmedier påverkar
225-226 Massmedier påverkar opinionen
​ • Vad folk i allmänhet tycker, har för åsikter, kallas den allmäna opinionen.
• Vill man påverka politiker och den allmänna opinionen, kan det vara bra att kontakta en tidning, en radiostation och en tv-kanal. Om medierna tar upp en fråga brukar politikerna lyssna.
• Ibland frågas ut folk om vad de tycker. Man undersökningar den allmäna opinionen (åsikter).
​ • Visar sådana opinionsundersökningar vad gemene man (folk i allmänheten) tycker? Svaret är ja för bra genomförda undersökningar. Det innebär undersökningar där man:
· frågar en tillräckligt stor del av landets befolkning
· frågar ett slumpmässigt urval av befolkningen (där man tar med olika åldrar och folk med olika bakgrunder och livssituationer)
· ställer raka (inte vinklade) frågor
· får folk att svara ärligt (och inte vad de tror deras föräldrar, vänner eller grannar vill att de ska tycka).
· frågar genom den medium (det verkliga livet eller internet/per telefon/i en brevenkät) som bäst speglar vad folk tycker.

â–º 226 Vad menas med opinion?
â–º Hur kan man påverka allmänopinionen?
â–º En undersökning som visar vad folk i allmänhet tycker håller en vis standard som innebär till exempel (skriv minst två saker)....
Ännu fler frågor
â–º I vilken mån tror du att tillgång till TV producerad i Stockholm bidrar till att tiotusentals svenskar flyttar till Stockholm varje år? Motivera!
â–º Folk i nästan hela världen tittar på filmer/ ser andra bilder av ett fredligt och ganska lyxigt liv i Euorpa och USA. I vilken mån bidrar de bilderna till att miljontals invånare flyttar? Motivera!
â–º Det största filmproducerande landet är inte USA, men Indien. Störst i Europa är Frankrike. Varför visas mest amerikanska filmer på Filmstaden Kista (och på Sveriges andra större biografer)?
· Färg: |
Var nyhetssajterna tvungna att välja politisk färg, skulle de kanske välja så här: Flamman (v), ETC Stockholm (s), Aftonbladet (s), Stocholms Fria (mp), DN (fp), Expressen (fp), Dagen (kristen), Dagens industri (m), Avpixlat (sd) ​Utan tydlig färg: Metro, Mitt i, Sveriges Radio, SVT. |
Samhällsfrågor |